Piet Hellemans ondersteunt Stichting Zwerfkatten Nederland van harte in theorie (veterinair advies en begeleiding, netwerken, samenwerking, geven van presentaties) en praktijk (TNRC-acties) opdat het zwerfkattenwelzijn in Nederland vergroot wordt. Piet Hellemans is veterinair consultant en dierenarts en vanuit deze expertise zet hij zich in met zijn veterinaire zorg & kunde en voorziet Stichting Zwerfkatten Nederland van advies, onderwijs en bijsturing. Hij zet zich als vrijwilliger in binnen- en buitenland in bij TNRC-acties (castratie- en sterilisatie-acties). Piet Hellemans is een van de vaste dierenartsen in het programma Dieren op Spreekuur (SBS6), Beestengeluk en Rob's Grote Tuinverbouwing.