Zonder de huiskat bestaat er geen zwerfkat. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de huiskat geen zwerfkat wordt als eigenaren in financiele nood verkeren. Stichting Bevordering Huisdierenwelzijn (SBN) heeft als hoofddoel om het welzijn van huisdieren van mensen die (tijdelijk) zelf dermate op een financieel minimum leven dat basiszorg voor hun huisdier  (voeding,  veterinaire zorg) in gevaar is gekomen, hulp krijgen voor hun huisdier. Naast dit hoofddoel fungeert Stichting Bevordering Huisdierenwelzijn als een landelijk platform voor informatie en samenwerking die gericht is op het welzijn van deze groep huisdieren die kwetsbaar zijn geworden omdat hun eigenaar in een kwetsbare positie verkeerd.

Door samen op te trekken werken we preventief aan het voorkomen van het ontstaan van kolonies zwerfkatten.