Moederloos kitten gevonden, wat nu?

Ik heb een moederloos kitten gevonden wat nu….

Je vind een nestje kittens zonder moederpoes. Met de beste bedoelingen zul je waarschijnlijk denken ‘oppakken en meenemen’. Toch is voorzichtigheid geboden, want eenmaal opgepakt is er in veel gevallen geen weg meer terug.

Hoe weet je of ze moederloos zijn?

Er zijn een aantal dingen waarop je kunt letten. Wanneer kittens door de moederpoes verzorgd worden en ze nog in de buurt is, piepen de kittens niet, voelen warm aan, hebben ronde buikjes en slapen tevreden. Een moederpoes laat haar kittens niet snel in de steek, maar om goed voor ze te kunnen zorgen zal ze op zoek naar eten moeten gaan. In het begin zal dit vrij kort zijn, maar hoe ouder de kittens worden en hoe moeilijker het is om eten te vinden, zal het langer duren (wel 3-4 uur, soms zelfs nog langer).

Twijfel je of er een moederpoes aanwezig is? Zet wat eten in de buurt van het nest en houd het nest een aantal uren in de gaten. Zorg dat je niet te dichtbij bent want dan kan moederpoes te bang zijn terug te keren naar het nest, én raak de kittens niet aan! Als moederpoes onraad ruikt kan ze ook haar kittens gaan verslepen.

Moederloos… wat nu?

Als moeders binnen enkele uren niet op komt dagen kunt je het beste eerst de dichtstbijzijnde opvang bellen die zich bezighoudt met de opvang van jonge katjes al dan niet met moederpoes. Om een moederpoes te vangen en kittens groot te brengen heb je kennis van zaken nodig.

Als de kittens nat en/ of koud aanvoelen, onophoudelijke piepen of wanneer er kittens overleden zijn, dan is het noodzaak direct in te grijpen. De moederpoes zou overleden kunnen zijn of om een andere reden niet meer voor haar kittens kunnen zorgen. Soms kunnen ook vliegeneitjes en/of maden aanwezig zijn, dit is een spoedgeval en moet zo snel mogelijk behandeld worden.

1.   Schakel dan direct de dichtstbijzijnde opvang of dierenambulance in.

2.   Voelen de kittens koud aan breng dan eerst de lichaamstemperatuur omhoog. Geef kittens NOOIT zomaar voeding, zeker niet als ze onderkoeld zijn. Dit kan dodelijk voor ze zijn. Het op temperatuur brengen van een kitten kun je het beste doen door de kittens in een klein doosje, vervoersmandje of iets dergelijks te leggen op een zacht en warm dekentje met een warme kruik erbij en vervolgens lekker toe te dekken.

NB. Niet in/onder je kleding opwarmen, er zijn ziekten die mensen kunnen krijgen van katten en andersom.

3.   Als kittens heel hard gillen van de honger of ze zijn er slecht aan toe (slap, niet bij bewustzijn), dan kan een beetje ORS (Oral Rehydration Support) gegeven worden. Dit mag ook bij kittens die onderkoeld zijn. Bij kittens die niet zelf kunnen slikken, smeer je het poeder rechtstreeks op de slijmvliezen in het bekje, bij de andere kan de ORS gewoon aangemaakt worden zoals op de verpakking vermeld staat.

NB. Geef de kittens NOOIT gewone melk, alleen speciale kittenmelk bij voorkeur van een goed merk, zoals Royal Canin

Wat is de leeftijd van het gevonden kitten?

• Tussen de 1 en 3 dagen oud. Navelstreng zit nog aan het kitten vast, de oogjes en oortjes zijn dicht. De navelstreng valt er gemiddeld af tussen de 3 en 5 dagen oud.
  • Tussen de 5 en 9 dagen oud. Oogjes zijn nog dicht of beginnen net open te gaan. Het kitten kan blazen als je het benadert. De oogjes gaan gemiddeld open tussen de 9 en 12 dagen oud.
  • Tussen de 12 en 16 dagen oud. Oogjes zijn open, oortjes gaan open en kittens hebben nog geen tandjes of net doorkomende snijtandjes. De snijtanden komen tussen de 2 en 4 weken door.
  • Tussen de 3 en 4 weken oud. De snijtanden zijn aanwezig, de hoektandjes zijn aan het doorkomen, maar het kitten heeft nog geen (voor)kiezen. Hoektanden komen vanaf 3-4 weken door.
  • Tussen de 4 en 5 weken oud. De voorkiezen komen door maar het kitten heeft nog blauwe oogjes en het puntje van de oren kan een beetje hangen. De kittens kijken vaak nog wat sullig uit de ogen. Vanaf 4-6 weken komen de (voor)kiezen door.
  • Tussen de 5 en 6 weken oud. De ogen beginnen te verkleuren en zijn niet meer helemaal blauw. Rond de 6 weken staan de oren volledig rechtop en kijken de kittens helder en nieuwsgierig de wereld rond. Ze zijn qua gedrag ook volop aan het experimenteren tijdens hun spel.
prev next