TNRC actie Heeswijk-Dinther

In Heeswijk-Dinther houden we een vangactie en verwachten zo'n 30 zwerfkatten op een vakantiepark te kunnen vangen. Dat aantal halen we niet helemaal, reden om twee nabij gelegen zwerfkattenorganisaties (w.o. Boxtel zwerfkatten) te vragen of we wellicht zwerfkatten van hen met TNRC kunnen behandelen. Dat kan niet alleen, ze zijn er blij mee!

Op het park bieden we ook eigenaren van zwerfkatten of tamme katten de kans om tegen een gereduceerd tarief hun kat te laten neutraliseren, vaccineren en/of chippen. Daar wordt behoorlijk van gebruik gemaakt gelukkig. Dankzij keihard doorwerken van dierenarts Bregje lukt het allemaal net!

Meer TNRC acties
In Gouderak doen we een kleinere TNRC actie op een boerderij.

In Overberg doen we een grotere TNRC actie op een semi-permanent bewoond bungalowpark. Ook hier kunnen we een aantal eigenaren met een kleine beurs helpen door goedkoper hun kat te neutraliseren. Op dit park waren al de nodige vangacties gedaan, helaas zonder eartip, waardoor we ook enkele katten hebben geopereerd die al geneutraliseerd bleken. Dat onderstreept het belang van het oormerken: het voorkomt onnodig vangen en onnodige narcose! Heel verdrietig om een eigenaar te moeten adviseren zijn zwaar zieke kat te laten inslapen. Veel mensen volgden het verhaal op Facebook van de indrukwekkende vechtkater Gijsbrecht von Overberg, die dankzij een aardige bewoner met TNRC werd behandeld en van naamloze zwerfkat tot een heer van stand werd!

Nertsenfokkerijen en hun katten

In Noord-Brabant blijken veel nertsenfokkerijen die besmet zijn met het Covid-19 virus, schuurkatten te hebben. Hoe lopen de besmettingsrelaties met de besmette nertsen en de schuurkatten? Vanwege het risico op de volksgezondheid besluit de overheid hier onderzoek naar te doen. Aangezien dit om outbreak management gaat, mag er snel gestart worden. SZN wil meedoen aan het onderzoek, op voorwaarde dat we de katten naast de sampling (serum en orale samples) ook met TNRC mogen behandelen. Dat mag en aangezien het welzijn van de kat belangrijk is, durven wij het aan om mee te doen met dit onderzoek - ook al zijn de onderzoeksomstandigheden (beschermende kleding, nertsenleed) zwaar. Of we in Milheeze willen starten met het vangen van enkele katten? De verwachting leek laag wat betreft onze vang-slagingskans. De blijdschap was groot bij de onderzoekers toen we drie katten gevangen hadden. De verbijstering was ook groot toen we de dag daarop de teller op 16 gevangen katten hadden staan. Vanaf mei hebben we behoorlijk wat katten op nertsenfokkerijen getest en met TNRC behandeld. Aanvankelijk deden we dat alleen in Brabant, maar later in het jaar ook in Limburg.

Kittens
In april bleef het qua kittenopvang heel erg rustig - tot ongenoegen van de vele gastgezinnen die klaar staan om de kittens een liefdevol opvangplekje te geven. In mei is het seizoen als nooit tevoren losgebarsten en zaten de gastgezinnen in no time nokkie vol. Het is elk jaar prachtig om te zien dat er zich altijd wel weer nieuwe gastgezinnen aanmelden.