Bezoeken samenwerkingspartners
In mei is het dierenzorgcentrum Louterbloemen in Dordrecht bezocht door de coördinator Zuid-Holland Taryn Goris en door Carien Radstake. Een dierenzorgcentrum wat aan vernieuwing toe is qua gebouw (de renovatie start binnenkort), maar de verzorging perfect op orde heeft. Simpele dingen als een dag-speeltjesschema voor de katten geeft een afwisselender omgeving voor de katten die in de verzorging zitten.

Met de coördinator provincie Utrecht is Stichting Rijpickerwaard in IJsselstein bezocht. Dit dierenasiel en -pension heeft prachtige huiskamer en tuinkamer verblijven gecreëerd voor de katten die in opvang zijn, waardoor ze veel ruimte hebben in een thuisomgeving.

Coördinator provincie Noord-Holland
We zijn blij dat we nu ook voor de provincie Noord-Holland een coördinator hebben gevonden in de persoon van Viola Bonelli. Viola wordt ingewerkt en wordt dan actief als spin in het web voor de provincie Noord-Holland. Met Viola hebben we inmiddels zes coördinatoren en dekken daarmee het half Nederland. De coördinator is het aanspreekpunt voor het verwerken van meldingen van zwerfkatten van burgers en de contactpersoon zijn voor de zwerfkattenorganisaties en dierenasielen. We helpen bij het netwerken bij meldingen die niet door een lokale organisatie kunnen worden opgepakt en als organisaties overlopen van het werk.

Tamme katten
Alhoewel we geen tamme katten als doelgroep hebben, konden we in mei acht tamme afstandskatten door laten stromen naar een dierenasiel. Soms zijn aanvragen zo schrijnend, dat de eigenaar en katten simpelweg geholpen kunnen worden. Dankzij de dierenasielen die met ons samenwerken, is er altijd wel een opvangcentrum te vinden die wel de capaciteit heeft om afstandskatten op te nemen.
Vangactie Noord-Brabant

Met de nodige creativiteit is een verwilderde zwerfkat met kittens in Noord-Brabant gevangen. De moederpoes had zich in een hondenhok genesteld met haar kittens - een goede keuze op het warme kleed wat in het hondenhok lag. De eigenaar van het hondenhok had de moederpoes met kittens gezien en meldde zich bij ons. Na het opstellen van een plan, hebben we de hoge toegang van het hondenhok afgedicht met karton, het karton vastgeplakt, het hondenhok met poes en kittens in een ren gezet en vervolgens in het karton een gat gemaakt ter grootte van de opening van de vangkooi. Het plan lukte en we kregen de moederpoes gevangen. Daarna de kittens gepakt (met een handdoek zodat we de kittens niet hoefden aan te raken) en in de opvang weer herenigd.

Vangactie Gelderland
Op een vakantiepark in Gelderland hebben we een groep van 15 zwerfkatten kunnen helpen met in totaal 24 kittens variërend van drie dagen tot zes weken oud. Daarnaast hebben we zes kittens overgenomen van een zwerfkattenorganisatie die aan haar maximum zat qua opvang.

Buitenplekken
In mei hebben de nodige verwilderde/wilde zwerfkatten mooie plekken gekregen als schuurkatten.

Virbac & juni chipmaand
De firma Virbac, met wie we een prachtige deal hebben voor de transponders (voor aangesloten organisaties: € 2,95 per transponder, incl. registratie en vaccinatieboekje), verraste ons positief om Stichting Zwerfkatten Nederland aan te merken als goed doel voor de juni-chipmaand. Bij elk doosje van 10 verkochte chips, krijgt Stichting Zwerfkatten Nederland een vergoeding. We zijn dankbaar dat Virbac ons uitgekozen heeft als goed doel voor de zo belangrijke actie: chippen & registreren!

Mobiele ok-unit
Langzaam maar zeker krijgt de mobiele ok-unit meer vorm in ontwerp. Het is een hele operatie (!) maar een wagen is in aankoop en de aankleding van de ok krijgt vorm.....! Er zijn in mei veel gesprekken gevoerd met bedrijven om de bestelbus om te bouwen tot een mobiele operatiekamer. Een wagen is nu op het oog en wordt eerst gekeurd door een onafhankelijk bedrijf.

Vangkooien en vervoersboxen

Het heeft langer geduurd dan gedacht, maar de eerste vangkooien en vervoersboxen (van de in totaal 220 stuks bestelde exemplaren!) zijn geleverd. De eerste 12 vangkooien en vervoersboxen zijn bezorgd en de reacties zijn zeer lovend: 'wat een stevige vangkooien, er is over alle details goed nagedacht, er zit niets op zonder reden, wat geweldig dat er nooit meer een kat kan ontsnappen bij het overstappen, wat handig dat de vervoersbox ook als kittenbox is te gebruiken om de moederpoes te lokken'. We zijn blij dat we alle feedback op voorgaande versies hebben kunnen verwerken.

Golfvloed aan moederpoezen en kittens...
Het is dit jaar ongelofelijk vroeg al druk met moederpoezen en zwerfkittens. Of er nu meer kittens geboren worden of het publiek meer moederpoezen en kittens meldt, is niet helemaal duidelijk. Feit is dat organisaties overspoeld worden door het aanbod...