Instagram heeft in de maand juni de 400 volgers gepasseerd - wekelijks plaatst Fariel foto's op Instagram en zo groeit het aantal volgers gestaag.

Kittens met en zonder moederpoes
Deze maand zijn er uitzonderlijk veel meldingen van kittens met en zonder (verwilderde) moederpoezen geweest. Veel zwerfkattenorganisaties barsten uit hun voegen en we zijn deze maand actief geweest in de praktische hulp daarbij.

Gastgezinnen
Vanwege de vele aanmeldingen van nesten kittens met en zonder moederpoes, heeft Stichting Zwerfkatten Nederland landelijke oproepen gedaan op social media om meer gastgezinnen te verkrijgen. Deze gastgezinnen worden bij voorkeur gelinkt aan een zwerfkattenorganisatie in de buurt, zodat deze organisatie praktische ondersteuning krijgt. Daarnaast heeft Stichting Zwerfkatten Nederland zelf ook het aantal gastgezinnen uitgebreid, zodat ook wij meer praktische hulp kunnen bieden aan organisaties die overlopen in de aantallen kittens.

De mobiele ok-ambulance!

We zijn heel dankbaar dat we dankzij financiële ondersteuning van een fonds, een grote ok-ambulance hebben kunnen aanschaffen. De Renault Master meubelbak wordt begin juli geleverd om vervolgens omgebouwd te worden tot een mobiele ok-ambulance. Hiertoe gaat een ploeg vrijwilligers met professionele ondersteuning aan de slag om een efficiënte en prachtige ok-ambulance te maken. De nodige bouwtekeningen zijn reeds gemaakt en we hebben er zin in om de handen uit de mouwen te steken om de meubelbak om te toveren tot een mobiele dierenok!

Bezwarencommissie Dokkum
De zwerfkattenren in Friesland is iets te voortvarend gestart - reden voor de gemeente Noard-East Fryslan om een bouwstop af te geven. Wij hebben daartegen bezwaar gemaakt, simpelweg omdat we weinig anders doen dan een stuk land te omheinen. Ons bezwaar diende in de bezwarencommissie die op 6 juni zitting hield in Dokkum. We zijn benieuwd naar de uitslag.

Kenniscentrum Dierenlot in Arkel
Het kenniscentrum van Dierenlot in Arkel is van start gegaan. Op 14 september geeft Stichting Zwerfkatten Nederland een cursus verwilderde zwerfkatten - alle trucs & trics. Dit is een mooie gelegenheid om kennis en ervaringen te delen met elkaar.

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om zelf de kennis regelmatig op te frissen en uit te breiden, reden dat ook wij op cursus zijn gegaan over mailings op 14 juni. We hebben dit als een leerzame cursus ervaren, die afgesloten werd met een opzet voor een andere organisatie aan de hand van een vaste structuur. Creatief en out-of-the-box denken is het devies!

Financiële steunaanvragen
Ook deze maand hebben we de nodige financiële steunaanvragen uit doen gaan voor onze diverse projecten. Altijd spannend of een aanvraag gehonoreerd wordt - we wachten dan ook op reacties op onze aanvragen.

Heropening Kattenmand in Nieuw-Lekkerland

In de snik-hitte waren we op zaterdag 29 juni uitgenodigd om een kraam te bemensen bij de heropening van Stichting de Kattenmand in Nieuw-Lekkerland. Dit is een goed gestructureerde kattenopvang, klein maar fijn! We zijn dankbaar dat er toch aardig wat publiek langs kwam - die via onze stand naar de kattenkamers kon kijken. Altijd leuk om de enthousiaste reacties te ontvangen voor de spullekes die we verkopen en de informatie die we konden geven over de verwilderde zwerfkatten en -kittens.

Politieke lobby
Deze maand hebben we ons aardig geroerd in de politieke lobby. Op 3 juli is er in Den Haag een commissievergadering van het Algemeen Overleg Dierenwelzijn - waarbij aan Minister Schouten allerlei vragen gesteld worden vanuit de commissie kamerleden. Dit is de kans om vragen te stellen via die commissieleden aan Minister Schouten - het uitgelezen moment om de Minister te attenderen op de uitdaging rondom de schuurkatten - naast het verder promoten van het chippen & registreren. Positief is dat de Minister een pilot wil starten naar de kosteneffectiviteit van het I&R (identificeren en registreren) van katten in diverse gemeenten. Als de enige landelijke organisatie die zich uitsluitend bezig houdt met (verwilderde en wilde) zwerfkatten zijn wij de aangewezen stichting om hier volop aan mee te bouwen. Op naar Den Haag dus!