Kittens, kittens en kittens
Ondanks dat de maand december is aangebroken, zitten alle gastgezinnen nog steeds stampvol met kittens.... Dit jaar loopt het seizoen echt lang door. Gelukkig blijven de plaatsingen niet achter, waardoor de kittens snel hun definitieve thuis krijgen.

TNRC-acties
De corona-maatregelen beperken ons deze maand gelukkig amper in het doen van TNRC-acties. Zo zijn we deze maand in Nijland, Spanga, Gorredijk, Streefkerk en Bronckhorst geweest. Dit is de ideale tijd om grote kolonies zwerfkatten te behandelen met TNRC: er is geen poes drachtig en er worden met het vangen ook geen kleine kittens in het veld alleen achtergelaten (omdat we niet weten welke poes zogend is, tot ze op de ok-tafel liggen).
Parttime dierenarts aangenomen
Per 1 januari: we zijn bijzonder blij dat dierenarts Kimberly van Houten ons aanbod om drie dagen per week bij SZN te gaan werken heeft aangenomen! Haar in diensttreding gaat het volume van operaties flink vergroten. Daarnaast gaat Kim lesgeven aan studenten diergeneeskunde, die na het opfrissen van de theoretische kennis van neutraliseren aansluitend in Katopia aan de slag gaan.

Met Michelle van Leeuwen die de veterinaire begeleiding van de kittens in de gastgezinnen doet, hebben we een prachtig en sterk veterinair team binnen onze stichting. De kwetsbare kittens hebben een optimale zorg en verzorging nodig; iets waar onze gastgezinnen onder begeleiding van Michelle garant voor staan!
Multifunctioneel pand huren

Per 1 januari gaan we een bedrijfspand huren in Numansdorp. Dit pand heeft een kantoorruimte, opslag voor de gevangen katten, opslag voor spullen en een lesruimte (60m²). Katopia kan in dit pand droog en uit de wind staan – wat in het natte en af en toe koude weer in Nederland toch prettiger is dan buiten staan in weer en wind. Katopia blijft uiteraard op locaties van grote kolonies zwerfkatten actief, maar voor het opereren van de kittens uit de gastgezinnen willen we voortaan vaker in Numansdorp binnen staan.

Lesprogramma

Het leslokaal gaan we zo snel mogelijk in gebruik nemen door o.a. cursussen fleskittens te gaan geven. Dit is de cursus die voorheen door Patricia Sluijter werd gegeven van Stichting Moederloos. Omdat Patricia gestopt is bij de stichting, heeft ze haar kennis overgedragen, zodat deze niet verloren gaat en de bijscholing fleskittens gecontinueerd kan worden. We gaan ook een lesprogramma ontwikkelen voor dierenartsen (outbreakmanagement in asiel-settings & specifieke aspecten van de schuwe zwerfkat etc.).