Lezing HAS-Hogeschool
Met Anna van Staatsbosbeheer hebben we in december op Texel een digitale lezing gegeven aan zo'n 80 studenten van de HAS Hogeschool. Uitdaging was dat wij geen enkele student konden zien.....dus het was spannend hoe onze lezing ontvangen werd. Gelukkig hebben we veel positieve reacties gehad en werd de lezing levendig en leuk gevonden!

Vervolg Texelse vangacties
Begin december zijn we opnieuw uitgebreid op TExel geweest om de schuurkatten en zwerfkatten te vangen. De Wild Beheer Eenheid (WBE) was actief in het vangen van verwilderde zwerfkatten in de beschermde natuurgebieden (het gebied wat de jagers als geen ander kennen) om de katten vervolgens te overhandigen - een productieve samenwerking. In het vangweekend in oktober hadden we de pecht dat het werkelijk alle dagen geplenst heeft - op een enkel uurtje na. Dat resulteerde daarom in slechts drie gevangen zwerfkatten - tot frustratie van de vangploeg Wendie en Katinka.... Aangezien de rest van de vangploeg op boerderijen aan het vangen was, hebben we zowel in oktober als ook in december veel katten met TNRC kunnen behandelen. De WBE is op 4 december gestart met een ploeg van vier mensen om alle dagen katten te vangen in de duingebieden. De stand van gevangen verwilderde zwerfkatten op 31 december is 31 - veel minder dan verwacht en gedacht. Het lijkt erop dat de honderden katten die voorheen op Texel waren, flink in aantal zijn afgenomen.
Tweede Kamer moties

Na een intensieve lobby voor de landelijke chipplicht en een algemeen afschotverbod op katten, brachten politici Moorlag en de Groot moties in om dit te realiseren. Helaas adviseerde minister Schouten deze moties niet te steunen, maar daar was de meerderheid van de Tweede Kamer het niet meer eens. Twee van de drie moties om het zwerfkattenprobleem in Nederland op een diervriendelijke manier aan te pakken zijn zijn aangenomen. De Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD), Stichting Zwerfkatten Nederland, de Nederlandse Federatie Dieren Opvangcentra (NFDO) en Stichting DierenLot volgden de stemmingen op de voet. De ene motie ging over de succesvolle gezamenlijke aanpak van dierenhulpverleners, natuurorganisaties en overheden om schade en overlast van zwerfkatten diervriendelijk te verminderen. Dit gebeurt namelijk al in Zeeland en op Texel, waarbij zwerfkatten worden gevangen, gecastreerd en indien mogelijk bij een nieuwe baas geplaatst worden of anders elders een mooie plek krijgen buiten de kwetsbare natuurgebieden. Het is de bedoeling dat de regering deze aanpak op brede schaal gaat bevorderen.

De andere motie sloot daarbij aan met de intentie om nu echt een einde te maken aan de jacht op katten door in overleg te gaan met de overheden. Friesland is helaas nog de enige provincie in Nederland waar honderden katten per jaar worden doodgeschoten. Met als gevolg dat dierenambulances dagelijks meldingen krijgen over vermiste katten en eigenaren hun kat tevergeefs eindeloos blijven zoeken. Deze moties zijn ingediend door PvdA en D66 en werden gesteund door een meerderheid in de Tweede Kamer.
Carien Radstake van Stichting Zwerfkatten Nederland licht toe waarom deze moties zo belangrijk zijn om het zwerfkatten-probleem op te lossen: “Zonder huiskat is er geen zwerfkat. Mensen hebben onze huiskatten tot zwerfkatten gemaakt. Daarom zijn wij ook aan zet om de aanwas van zwerfkatten katvriendelijk te stoppen. Verplicht chippen, het stoppen van afschot en het bevorderen van castratie- en sterilisatieprojecten zijn daarvoor noodzakelijk. Toch fijn dat de politiek daar nu grotendeels van overtuigd is!”
Begin dit jaar sprak het Europees parlement zich overigens al uit vóór een chipplicht en tégen de jacht op katten. Het is niet meer dan logisch dat Nederland daarin niet achterblijft, maar kennelijk is de Tweede Kamer nog niet klaar voor een landelijke chipplicht en blijven zij steken in een gemeentelijke pilot.

Vele giften en donaties
Ondanks dat SZN (nog) geen actief donateurwervingsbeleid heeft, prijzen we ons gelukkig dat we veel donaties en giften ontvangen. Via Dierendonaties hebben we eind van dit jaar zelfs twee couveuses mogen ontvangen, waarvan een couveuse niet alleen de warmte, maar ook de luchtvochtigheid en luchtzuivering regelt. Dat geeft de allerkleinste dagkittens de beste kansen op overleving.