Covid-19 onderzoek door de Universiteit van Utrecht
De Universiteit van Utrecht doet onderzoek bij 150 huishonden en 150 huiskatten naar de besmetting van deze dieren met Covid-19 in bewezen positief besmette huisgezinnen. Hiertoe rijdt Katopia met een dierenarts en paraveterinair langs huisadressen waar eigenaren bereid zijn hun hond en/of kat te laten testen op Covid-19. Bij de honden en katten wordt bloedserum afgenomen in een halsader, en in de mond en de anus wordt weefsel afgenomen met een wattenstaafje. Omdat de eigenaren vaak nog in quarantaine zitten en we niet weten of de hond of kat eventueel besmet is, moeten de nodige voorzorgsmaatregelen genomen worden. Zo lopen de onderzoekers in een beschermende bezoekersjas, met masker, haarnetje, overtrekschoenen over het gewone schoeisel heen en dragen we handschoenen. Met name als een eindje over straat moet worden gelopen in deze kleding, wordt er wel wat opgekeken.

Dit item is gefilmd door het NOS-journaal en het jeugdjournaal en levert mooie beelden op met hoogleraar Hans Kooistra voor Katopia. Zie https://jeugdjournaal.nl/artikel/2346409-ook-honden-en-katten-krijgen-een-corona-test.html en https://nos.nl/video/2346439-honden-en-katten-getest-op-corona-we-willen-informatie-voor-de-toekomst...

Nog steeds veel kittens...
Alhoewel de gebruikelijke adoptiestop van kittens dit jaar niet plaats vindt doordat meer mensen thuis blijven en niet op vakantie gaan, blijven de gastgezinnen overvol met kittens. Bij plaatsingen is extra alertheid geboden om geen kittens te geven aan mensen die een tijdelijke bevlieging hebben om kittens te willen. Merkbaar is dat alle zwerfkattenorganisaties overlopen in de opvang van kittens.

TNRC gaat onverminderd door
Ook in de vakantieperiode gaan TNRC acties onverminderd door. Het is geweldig hoe mensen zich blijven aanmelden voor deze acties - zowel als vanger als ondersteuner als dierenarts en paraveterinair. Opnieuw zijn we te vinden in Heeswijk-Dinther om daar de laatste nog niet geholpen zwerfkatten te neutraliseren.

Texelse plannen
En na twee jaar overleggen en duwen en trekken is er opeens actie: we gaan met veel andere partijen Texel leegvangen op katvriendelijke wijze van de verwilderde zwerfkatten en de socialere zwerfkatten. We starten met een ludieke actie om de huiskatten te laten chippen & registreren, om daarna te starten met het vangen van de zwerfkatten uit de beschermde natuurgebieden. Tevens gaan we de schuurkatten op de 100 boerderijen met TNRC behandelen en ook de zwerfkatten op de vakantieparken dienen geneutraliseerd te zijn. Het evenement start op 3 oktober waarbij de nodige landelijke zenders filmopnamen gaan maken.

Vrijwilligersdag gecanceld
Dit jaar hebben we een leuke brunch georganiseerd in de tuin van een van onze bestuursleden....maar corona gooide roet in het eten door de regelgeving thuis niet meer dan zes personen te mogen ontvangen. Jammer, want als groeiende vrijwilligersorganisatie is het belangrijk om feeling met elkaar te houden en de nieuwe vrijwilligers onderling te laten kennis maken.