Provincie Utrecht
De Provinciale Statenleden van de provincie Utrecht heeft in meerderheid twee moties aangenomen die enerzijds het afschot van verwilderde zwerfkatten onmogelijk maakt en anderzijds ruimte geeft aan een alternatief TNRC-project. In de PS-vergadering van 24 maart is dit besloten. Wat ons verraste, is dat de provincie besloot om per 2 april de vergunningen voor het afschieten van schuwe zwerfkatten in te trekken. Per heden is het niet toegestaan om in de Provincie Utrecht katten te beheren door afschot.

Kittenconsult spreekkamer
Onze dierenarts Michelle van Leeuwen is onlangs verhuisd. Daardoor heeft ze een kamer ingericht als spreekkamer voor de consulten van de kittens die straks volop in de gastgezinnen opgevangen gaan worden. Hoe fijn is dat?! Daarom hebben we een apothekerskast gekocht in het oude Erasmus ziekenhuis (Rotterdam) om alle medicatie, voedingssupplementen en disposables netjes in te kunnen opbergen.

Vaccinatie campagne met de Dierenbescherming & KNMvD

Omdat het vaccineren belangrijk is om ziekten te voorkomen, start de Dierenbescherming, de KNMvD en Stichting Zwerfkatten Nederland een campagne op, die vanaf juni gelanceerd gaat worden. Om deze campagne goed vorm te geven, zijn er de nodige bijeenkomsten gepland om de flyer, website informatie, posters en overige social media uitingen af te stemmen met elkaar.

Alle katten die we met TNRC behandelen in Katopia, krijgen standaard een vaccinatie. Ook al is dat maar een vaccinatie, uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ook deze ene vaccinatie de kat tot 7 jaar beschermd tegen allerlei besmettelijke ziekten. Dus een vaccinatie geven aan (schuwe) katten? Altijd doen - je maakt het leven van die kat een stuk beschermder!

Cursus TNRC geven bij Stichting DierenLot
Op zaterdag 10 april heeft Stichting Zwerfkatten Nederland een cursus mogen verzorgen bij Stichting DierenLot: de trucs & trics rondom het (op)vangen van schuwe zwerfkatten. Perfect verzorgd en heel erg leuk om te doen! Zo fijn dat het weer mag...

Periodiek overleg & bijscholing gastgezinnen

Regelmatig verzorgen we vanuit het GBT (gastgezin begeleidings team) overleggen en bijscholingen via Teams. Dat zorgt ervoor dat we goed feeling met elkaar houden. Soms combineren we een overleg met een korte bijscholing en soms verzorgen we een bijscholing zonder overleg. Deze digitale overleggen zijn leuk (we spreken elkaar niet zo vaak tegelijk) en zinvol (veel vragen kunnen beantwoord worden). Daarnaast geeft het nieuwe gastgezinnen gemakkelijk de gelegenheid om elkaar en de stichting te leren kennen.

TNRC-acties

Na drie maanden amper TNRC-acties te hebben kunnen doen, zijn we dolblij dat we weer met meer mensen in Katopia aan de slag kunnen. We vliegen deze maand van hot naar haar: Culemborg, Asten, Barneveld, Oene, Maasbree, Sevenum, Heeswijk-Dinther, Zeewolde, Berghem en Oss. Deze maand helpen we 70 schuwe zwerfkatten.